Call Us Today! 1.555.555.555|info@yourdomain.com
//Sexting, wat moet je ermee?

Sexting, wat moet je ermee?

Bijna de helft van de jongeren heeft ervaring met sexting, het verzenden en/of ontvangen van seksueel getinte teksten, foto’s of filmpjes. Zij zijn zich niet altijd bewust wat ermee kan gebeuren. ‘Als je het doet, doe het dan veilig’, zegt Aloë, een van de jongeren-experts van Kikid, een organisatie die theatervoorlichtingsprojecten doet op middelbare scholen. Een van haar tips voor docenten is dat ze nooit moeten zeggen dat het een slecht idee is, want daarmee bereik je het tegenovergestelde. Kikid heeft hierover een theatervoorstelling en weerbaarheidstraining ontwikkeld, voor en door jongeren. Zeer effectief, volgens TNO en Movisie.

 

Jongeren ontdekken hun seksualiteit voor een belangrijk deel via internet. Sexting is spannend, maar kan ook negatieve gevolgen hebben. Bijvoorbeeld dat de ontvanger beelden deelt met anderen. De gevolgen zijn soms niet te overzien en onuitwisbaar. Uit cijfers van kenniscentrum Rutgers blijkt dat het aantal jongeren dat aan sexting doet flink is toegenomen. Het aantal jongens dat zich de afgelopen vijf jaar bezig heeft gehouden met sexting is verdubbeld tot 13 procent, en het aantal meisjes verdrievoudigd tot 12 procent.

 

Jongeren als experts

Volgens Janine de Ridder, oprichter van Kikid, is sexting een hot topic op scholen. De Ridder: ‘We zien veel docenten worstelen met het onderwerp. Daarom geven onze jongeren-experts niet alleen trainingen aan docenten maar gaan ze ook in gesprek met scholieren. Omdat ze maar een paar jaar ouder zijn dan de scholieren, is het voor hen gemakkelijker om hierover te praten. Het is veel laagdrempeliger.’ De jongeren-experts van Kikid lopen een jaar stage bij de stichting. De Ridder: ‘Onze jongeren repeteren niet alleen, ze krijgen ook gespreks- en deskundigheidstraining. Daarnaast zijn er teambuildingsactiviteiten. Het doel is om er naast een leerzaam jaar ook een geweldig stagejaar van te maken. We vinden het belangrijk dat de experts een hecht team worden.’

 

Stijgende lijn

Een van de jongeren-experts van Kikid is Aloë. Tijdens de theateropleiding van het ROC Amsterdam is zij bij Kikid stage gaan lopen. Gemiddeld doet ze twee voorstellingen per week. Na elke scène die ze samen met andere acteurs van Kikid speelt, gaat ze in kleine groepjes in gesprek met de leerlingen. Dat gebeurt op een relaxte en open manier. Aloë: ‘In een van de scenes van de voorstelling Benzies & Batchies gaat het over sexting. Het is altijd spannend wat er daarna gebeurt. Je voelt al vrij snel de sfeer in de groep.’ Volgens de stagiaire lopen leerlingen er in eerste instantie natuurlijk niet mee te koop als ze ervaring hebben met sexting. Maar wat je vaak ziet gebeuren, is dat de mensen eromheen een beetje beginnen te lachen, of een opmerking maken en naar degene kijken die er mee te maken heeft gehad. ‘Het komt vaak voor dat er op scholen naaktfoto’s worden doorgestuurd. We zien echt een stijgende lijn’, zegt Aloë.

 

Maakt een naakftfoto iemand een slet?

‘Vaak zeggen scholieren eerder dat het iemand is overkomen die ze kennen, dan dat ze het over zichzelf hebben. Daarnaast merk ik ook dat vrienden van het slachtoffer vaak totaal niet weten hoe ze hiermee moeten omgaan. Laatst bleek tijdens een groepsgesprek dat een meisje van 15 uit die groep slachtoffer was van sexting. Als iemand een naaktfoto stuurt zijn de reacties dan vaak: wat een slet! Ik vraag dan door: waarom noem je haar een slet? Maakt een naaktfoto haar een slet? Was het haar bedoeling dat de hele school haar foto zou zien? Door middel van vragen te stellen, komen de scholieren er stapsgewijs achter dat diegene een slachtoffer is. Degene die zoiets doorstuurt, de dader, is degene die niet goed bezig is. Je moet nooit tegen een slachtoffer van sexting zeggen: je bent dom, dit had je kunnen verwachten. Of: het is je eigen schuld. Dit is niet waar. Als veertienjarige denk je daar heel anders over’.

 

Strafblad

Volgens Prince, ook jongeren-expert bij Kikid, zijn scholieren zich vaak niet bewust van de gevolgen. ‘Het ergste voorbeeld dat bij me naar boven komt, is over een meisje dat brak tijdens ons groepsgesprek. Zo heftig en mooi tegelijkertijd, hoe ze erover durfde te vertellen. Ze had foto’s gestuurd tijdens haar relatie. Toen die relatie uitging, heeft haar ex de foto’s online gezet en doorgestuurd naar anderen. Ze werd een tijd lang gechanteerd en bedreigd, niet alleen door haar ex-vriend, maar door zijn hele vriendengroep. Ze mocht van hen bijvoorbeeld niet met andere jongens afspreken, anders zouden ze de foto’s nog verder verspreiden. Uiteindelijk heeft dit meisje naar aanleiding van het groepsgesprek de politie ingeschakeld. ‘Een open gesprek aangaan hierover is zo ontzettend belangrijk. Scholieren hebben vaak niet door dat het verspreiden van naaktfoto’s strafbaar kan zijn. Als het om minderjarige scholieren gaat, staat het gelijk aan het verspreiden van kinderporno.’

 

Concrete tips

  • Creëer een open en veilig klimaat. Durf zelf ook kwetsbaar te zijn en toon begrip. Zeggen dat sexting slecht is, heeft geen zin.
  • Zet de leerlingen in hun kracht! Behandel ze niet als slachtoffer. Maak ze regisseur van hun eigen oplossing
  • Neem iedereen serieus, ook de wat uitdagendere leerlingen. Het is juist de kunst daar doorheen te prikken. Het is vaak een overlevingsmechanisme, waardoor ze moeilijk gedrag kunnen vertonen.

 

De aanpak van Kikid

Kikid ontwikkelt al meer dan tien jaar theaterprojecten voor middelbare scholieren over thema’s die voor hen belangrijk zijn, zoals pesten en social media, relaties en seksualiteit, alcohol, geld en schulden. Kikid opent het gesprek en maakt ruimte voor verandering. Het ruime aanbod bestaat uit theatervoorlichting, trainingen, projectweken, landelijke bewustwordingscampagnes, workshops, ouderavonden en docententrainingen, grotendeels ontwikkeld en uitgevoerd door jongeren zelf. Dit gebeurt vanuit de visie dat je pas een echte verandering in gang zet, als je de jongeren zelf aanspreekt op hun kracht en expertise.

 

Gratis lesmateriaal voor lezers van Bij de Les

Kikid heeft samen met de KRO-NCRV digitaal lesmateriaal ontwikkeld. De lezers van Bij de Les kunnen dit gratis uitproberen. Mail naar sanne@kikid.nl, zij mailt je dan een unieke link toe.

‘Wij zijn LIT’ is een spannende en enerverende game, speciaal geschreven om jongeren te leren omgaan met (online) pesten, sexting, groepsdruk en zelfstandig nadenken. Jongeren gaan online in gesprek en krijgen zo meer zicht op hun eigen rol tijdens een pestsituatie.
www.kikid.nl/lesmateriaalwijzijnlit

 

Dit artikel over Kikid stond in Bij de Les van maart 2019.

Door |2019-05-09T11:51:49+00:00mei 9th, 2019|Nieuws|0 Reacties

About the Author:

Geef een reactie