De voorstellingen die Kikid gemiddeld 4 keer per week doet, vallen of staan bij onze jongeren experts: de acteurs, ofwel onze peers.

Onze jongeren experts repeteren niet alleen, maar krijgen ook gesprekstrainingen en deskundigheidstraining. Daarnaast zijn er nog een aantal leuke teambuildingsactiviteiten. Doel is om er naast een leerzaam jaar ook een geweldig jaar van te maken. We vinden het heel belangrijk dat de peers een hecht team worden. Lees er hier meer over.

Afgelopen maand kregen zij training van Bamber Delver, directeur Nationale Academie voor Media en Maatschappij. En wat was het leuk!

In de training gaat het over hetgeen de jongeren experts achter willen laten als ze een school hebben bezocht: wat maakt ieder van hen uniek, en hoe kijken de leerlingen naar hen? Niet in algemene Kikid zin, maar in hun eigen, individuele en persoonlijk inzicht. De middag gaat ook om communicatie. Wanneer openen leerlingen zich naar een peer van Kikid. Wat doe je daarvoor, hoe ben of word je nieuwsgierig, hoe herken je jouw eigen vooroordelen en hoe voorkom je dat je ernaar gedraagt? Bamber leert hen een nog opener houding door middel van interessante opdrachten en een spel.

Dit zei Bamber erover:

“Als ik de foto zie moet ik weer glimlachen. De nieuwe peer educators van de fantastische maatschappelijke theatergroep Kikid. De jongeren die de werkelijkheid van nu in de scholen brengen, in de aula’s en sportzalen waar leerlingen samenkomen. Om te praten over sexting, of over alcohol en drugs. Niet met volwassenen, nee met (bijna) leeftijdsgenoten: deze jongeren op de foto.

Ik mag hen ontmoeten en trainen. De verlegen jongen die hoopt dat door zijn optreden andere jongens inzien dat er meer versies van ‘mannelijkheid’ zijn. Het meisje dat haar schouder aanbiedt aan een jongen die toegeeft aan zelfdoding te denken, omdat hij in de klas wordt getreiterd. En dan noem ik er nog maar 2 van 16. Een voor een zijn ze invloedrijke mensen, mensen die een onvergetelijke herinnering achterlaten bij de leerlingen voor wie ze optreden.”